
STATUT
Pałacu Młodzieży
imienia Juliana Tuwima
w Łodzi
Statut Pałacu Młodzieży imienia Juliana Tuwima w Łodzi opracowany został na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zmianami),Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów placówek publicznych (Dz.U. z 2005r. nr 52 poz. 466) oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. poz. 59)
§ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Pałac Młodzieży imienia Juliana Tuwima w Łodzi, zwany dalej Pałacem Młodzieży lub placówką, jest publiczną placówką wychowania pozaszkolnego działającą na rzecz dzieci, młodzieży i dorosłych. Działania Pałacu Młodzieży mogą mieć zasięg lokalny, miejski, ogólnopolski i międzynarodowy.
- Uchwałą Prezydium Rady Narodowej nr 28/266/64 z dnia 12 sierpnia 1964 roku Młodzieżowy Dom Kultury imienia Juliana Tuwima został przekształcony w Pałac Młodzieży imienia Juliana Tuwima.
- Pałac Młodzieży imienia Juliana Tuwima w Łodzi może używać nazwy w skrócie: Pałac Młodzieży im. J. Tuwima.
- Pałac Młodzieży im. J. Tuwima mieści się w Łodzi przy al. Ks. Kard. S. Wyszyńskiego nr 86.
- Placówka może powoływać swoje filie.
- Pałac Młodzieży może prowadzić zajęcia w szkołach i innych placówkach, a także w lokalach udostępnionych przez instytucje, przedsiębiorstwa, stowarzyszenia, jeśli obiekty te, zapewniają funkcjonalność pomieszczeń oraz odpowiadają wymaganiom higieniczno-sanitarnym, bhp i p.poż.
- Statut niniejszy obowiązuje wszystkich pracowników, uczestników zajęć i ich rodziców/ opiekunów prawnych oraz wolontariuszy.
- Organem prowadzącym placówkę jest Miasto Łódź na prawach powiatu, zaś nadzór pedagogiczny sprawowany jest przez Kuratorium Oświaty w Łodzi.
§ 2.
CELE I ZADANIA
1. Cele działalności Pałacu Młodzieży:
- Kształtowanie i rozwijanie uzdolnień oraz pogłębianie wiedzy dzieci, młodzieży i dorosłych.
- Poszukiwanie, realizowanie i upowszechnianie form wychowania dla demokracji.
- Szeroko pojęta edukacja kulturalna.
- Szeroko pojmowana edukacja patriotyczna i obywatelska.
- Integracja dzieci i młodzieży z różnych środowisk, a także z osobami niepełnosprawnymi.
- Wyrównywanie szans rozwoju dzieci i młodzieży ze środowisk dysfunkcyjnych wychowawczo, zagrożonych patologiami społecznymi i ubóstwem oraz osób niepełnosprawnych.
- Aktywizacja kulturalna i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem i marginalizacją.
- Tworzenie wzorów i kształtowanie nawyków kulturalnego, pożytecznego i zdrowego spędzania czasu wolnego.
- Kształtowanie szacunku dla środowiska naturalnego.
- Kształtowanie postawy tolerancji i wzajemnego poszanowania.
- Dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych oraz potrzeb uczestników.
- Propagowanie idei wolontariatu.
- Chronienie uczestników korzystających z Internetu na terenie placówki przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju poprzez zainstalowanie i aktualizację oprogramowania zabezpieczającego.
2. Zadania Pałacu Młodzieży:
- Rozwijanie różnorodnych zainteresowań oraz uzdolnień artystycznych uczestników.
- Pogłębianie i poszerzanie wiedzy wykraczającej poza programy szkolne.
- Wspomaganie funkcji opiekuńczej i wychowawczej rodziny oraz szkoły.
- Stwarzanie warunków do rozwoju młodzieży w różnych dziedzinach nauki, kultury, sztuki, techniki i sportu.
- Rozwijanie zainteresowań krajoznawczych i turystycznych.
- Stwarzanie warunków do podnoszenia sprawności fizycznej, rozwijania i kształtowania nawyków czynnego wypoczynku oraz uprawiania wybranych dyscyplin sportowych, a także organizowanie zajęć sprzyjających rozwojowi fizycznemu wychowanków.
- Inspirowanie amatorskiego ruchu artystycznego, naukowego i sportowego.
3. Sposoby realizacji zadań:
- Organizowanie form wypoczynku z uwzględnieniem potrzeb środowiska i możliwości organizacyjnych placówki.
- Organizowanie imprez, konkursów, przeglądów, wystaw, pokazów, zawodów, turniejów itp.o zasięgu lokalnym, miejskim, wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym.
- Uczestnictwo w konkursach, przeglądach, olimpiadach, zawodach, turniejach itp.
- Prowadzenie praktyk studenckich.
- Tworzenie i realizacja różnego rodzaju projektów.
- Organizowanie warsztatów, szkoleń, seminariów, konferencji.
- Wymiana doświadczeń i współpraca z pokrewnymi placówkami, instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą.
- Prowadzenie działalności gospodarczej, mającej na celu pozyskanie funduszy na potrzeby statutowe.
- Realizacja międzynarodowych projektów wymiany młodzieży.
- Prowadzenie zajęć sportowych w ramach sportu kwalifikowanego i ewentualne przygotowanie do wyczynu sportowego.
- Prowadzenie zajęć z osobami niepełnosprawnymi, także integracyjnych.
- Prowadzenie zajęć dla dorosłych, jako formy wsparcia działań na rzecz dzieci i młodzieży.
4. Formy współpracy placówki z rodzinami wychowanków, szkołami, innymi instytucjami
i organizacjami pozarządowymi oraz środowiskiem lokalnym:
- Informowanie o wszelkich działaniach podejmowanych przez placówkę.
- Wymiana doświadczeń w zakresie prowadzonej działalności.
- Tworzenie i realizacja wspólnych projektów o charakterze edukacyjnym, kulturalnym, artystycznym, sportowym i rekreacyjnym.
- Bezpośrednie zaangażowanie ww. partnerów w działalność placówki.
- W placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, a w szczególności organizacje harcerskie, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki.
§ 3.
ORGANY PAŁACU MŁODZIEŻY
1.Organami placówki są:
Dyrektor
Rada Pedagogiczna
Rada Rodziców
2. Obowiązki i kompetencje Dyrektora
- Kieruje działalnością placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny (z zastrzeżeniem art.36 ust.2 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku wraz z późniejszymi zmianami).
- Sprawuje opiekę nad uczestnikami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne.
- Realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach jej kompetencji.
- Dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki.
a) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczestnikom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę. - Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
- Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników placówki.
- Przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom placówki.
- Występuje z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej placówki, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki.
- Dyrektor placówki w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną i rodzicami/opiekunami prawnymi uczestników.
- Stwarza warunki do działania w placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji pozarządowych, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie działalności placówki.
3. Zadania i kompetencje Rady Pedagogicznej:
- Zatwierdza plany pracy Pałacu Młodzieży.
- Podejmuje uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Pałacu Młodzieży.
- Ustala organizację doskonalenia zawodowego nauczycieli pracujących w Pałacu Młodzieży.
- Uchwala Statut Pałacu Młodzieży oraz wnioskuje o dokonanie w nim zmian.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
a) organizację pracy Pałacu Młodzieży (w tym tygodniowy rozkład zajęć),
b) projekt planu finansowego placówki,
c) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
d) propozycje Dyrektora Pałacu Młodzieży w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zadań w ramach wynagrodzenia zasadniczego. - Może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad placówką z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności placówki, jej dyrektora, wicedyrektora lub innego nauczyciela.
- Dyrektor Pałacu Młodzieży wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rada Pedagogiczna może występować do upoważnionego organu z wnioskiem o odwołanie Dyrektora albo do Dyrektora o odwołanie nauczyciela z funkcji kierowniczej Pałacu Młodzieży, w tym o odwołanie wicedyrektora.
- W przypadkach określonych w punkcie poprzednim organ uprawniony do odwołania Dyrektora albo Dyrektor, są zobowiązani przeprowadzić postępowanie wyjaśniające i powiadomić o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu 14 dni od otrzymania wniosku.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane. Protokół z zebrania powinien być podpisany przez protokolanta i przewodniczącego Rady.
- Do treści protokołu powinna być załączona lista obecnych na zebraniu członków Rady Pedagogicznej i osób zaproszonych.
- Każdy członek Rady Pedagogicznej ma prawo wglądu do protokołu i wniesienia ewentualnych uwag, co do jego treści, które powinny być przedłożone na następnym zebraniu Rady, przed głosowaniem o przyjęcie protokołu.
- Głosowanie w sprawach osobowych odbywa się tajnie.
- W przypadku głosowania tajnego, Rada Pedagogiczna powołuje komisję skrutacyjną w głosowaniu jawnym.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są zobowiązane do nieujawniania spraw poruszonych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczestników, ich rodziców/prawnych opiekunów, a także nauczycieli oraz innych pracowników Pałacu Młodzieży.
- Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Pałacu Młodzieży.
- Ustala sposób wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego w celu doskonalenia pracy placówki.
4. Zadania i kompetencje Rady Rodziców:
- Rada Rodziców działa w oparciu o uchwalony regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem Pałacu Młodzieży.
- Rada Rodziców jest reprezentacją rodziców/opiekunów prawnych uczestników.
- Rada Rodziców może występować do Dyrektora i innych organów placówki, organu prowadzącego placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach placówki.
- W celu wspierania działalności statutowej placówki Rada Rodziców gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców/opiekunów prawnych oraz innych źródeł.
- Działalność Rady Rodziców polega na:
a) udzielaniu pomocy w doskonaleniu organizacji i warunków pracy placówki,
b) współudziale w realizacji zadań placówki,
c) współpracy ze środowiskiem lokalnym,
d) współpracy w zakresie planowania i organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży,
e) współudziale w bieżącym i perspektywicznym planowaniu pracy,
f) wzbogacaniu ceremoniału i zwyczajów placówki zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
g) pomocy placówce w organizacji wypoczynku w czasie ferii. - Wykreślony
- Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, uchwala Program wychowawczy i Program profilaktyki placówki.
- Rada Rodziców opiniuje projekt planu finansowego składany przez dyrektora placówki.
- Rada Rodziców opiniuje wnioski o nadanie nauczycielom stopni awansu zawodowego.
5. Zasady współdziałania organów placówki oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi:
- Dyrektor placówki wybierany jest na podstawie odrębnych przepisów.
- Radę Pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
- Radę Rodziców tworzą rodzice/opiekunowie prawni aktualnych uczestników Pałacu Młodzieży, wybrani na zebraniu delegatów, zgodnie z regulaminem Rady Rodziców.
- Wszystkie organy placówki zgodnie współpracują ze sobą w ramach swoich kompetencji celem sprawnego prowadzenia działalności placówki. Spory pomiędzy organami są rozwiązywane w drodze negocjacji, z poszanowaniem racji każdej ze stron oraz w oparciu o zasady współżycia społecznego. W przypadku braku porozumienia ostateczne rozstrzygnięcie wewnątrz placówki podejmuje Rada Pedagogiczna.
§ 4.
1. ORGANIZACJA PLACÓWKI
- Placówką kieruje Dyrektor, który jednocześnie reprezentuje pracodawcę wobec zatrudnionych nauczycieli oraz pracowników niebędących nauczycielami.
- W placówce istnieje stanowisko wicedyrektora, którego powołuje i odwołuje dyrektor, na podstawie odrębnych przepisów. Dopuszcza się utworzenie więcej niż jednego stanowiska wicedyrektora w zależności od potrzeb i możliwości finansowych placówki. Dyrektor tworzy stanowiska kierowników, koordynatorów działów i pracowni zgodnie ze strukturą organizacyjną.
- Wewnętrzną strukturę organizacyjną stanowią aktywności programowe oraz komórki administracji i obsługi.
- Strukturę służbowej podległości i zależności komórek placówki oraz wewnętrzną strukturę aktywności programowych oraz jednostek administracji i obsługi ustala dyrektor Pałacu Młodzieży, po zasięgnięciu opinii zespołu kierowniczego placówki.
- Podstawową jednostką organizacyjną Pałacu Młodzieży jest stała forma zajęć (grupa, koło, sekcja, klub, zespół lub inne) ujęta w stałym, tygodniowym planie zajęć.
- Liczba uczestników w grupie zajęć nie może być mniejsza niż 12 osób, jednak nie może być większa niż 25 osób. W przypadku młodzieży szczególnie utalentowanej lub realizującej program o wąskiej specjalizacji dopuszcza się mniejszą liczbę uczestników. Każdy taki przypadek wymaga akceptacji organu prowadzącego placówkę.
- W zależności od potrzeb mogą być tworzone pracownie i działy.
- Zajęcia o charakterze okazjonalnym lub masowym np. imprezy, koncerty, konfrontacje, konkursy, przeglądy, wycieczki itp. są organizowane przez sekcję imprez oraz mogą być organizowane przez nauczycieli pod nadzorem kierowników i koordynatorów działów.
- W Pałacu Młodzieży funkcjonują: Biblioteka, Centralny Gabinet Edukacji Filmowej, w oparciu o odrębne zasady. Dopuszcza się również funkcjonowanie innych podmiotów działających w ramach struktury organizacyjnej placówki i zgodnie z jej statutem.
- Tygodniowy wymiar godzin w stałych formach zajęć wynosi 2 godziny. Godzina zajęć w stałej formie wynosi 45 min. W uzasadnionych specyfiką koła przypadkach, dopuszcza się inny wymiar godzin oraz rozliczenie czasu pracy w skali miesiąca lub semestru.
- W Pałacu Młodzieży działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem placówki w zakresie jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele, przewodniczącym jest Dyrektor Pałacu.
- Rada Pedagogiczna Pałacu Młodzieży wykonuje swoje zadania na podstawie regulaminu, a kompetencje jej regulują właściwe przepisy ustawy o systemie oświaty.
- W Pałacu Młodzieży może działać Rada Rodziców, której tryb pracy określają odrębne przepisy.
- W Pałacu Młodzieży działa zespół kierowniczy. W skład zespołu kierowniczego wchodzą: wicedyrektor lub wicedyrektorzy, kierownicy, główny księgowy, przedstawiciele związków zawodowych działających w placówce, kierownik gospodarczy i inne osoby w miarę potrzeby. Przewodniczącym zespołu jest Dyrektor.
- Pałac Młodzieży może prowadzić działalność w czasie całego roku szkolnego.
- Czas pracy placówki (dni, godziny pracy, okresy przerw, zakres i czas pracy w okresie ferii zimowych i letnich) ustala Dyrektor po konsultacji z organem prowadzącym placówkę.
- Zajęcia w formach stałych odbywają się w dni robocze oraz soboty. Zajęcia okazjonalne i masowe mogą być prowadzone również w dni ustawowo wolne od pracy.
- Pałac Młodzieży opracowuje własne programy i plany pracy.
- Szczegółową organizację zajęć na każdy rok szkolny określa struktura organizacyjna opracowana przez Dyrektora, a zatwierdzona przez organ prowadzący.
- Nauczyciel obowiązany jest prowadzić dziennik zajęć dla każdej grupy.
- Za prawidłowe prowadzenie dokumentacji pedagogicznej odpowiedzialny jest bezpośrednio nauczyciel.
2. ORGANIZACJA PRACY
- Pracą Pałacu Młodzieży kieruje Dyrektor przy udziale Rady Pedagogicznej z zachowaniem jej uprawnień wynikających z ustawy o systemie oświaty.
- Dyrektor powołuje wicedyrektora lub wicedyrektorów, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej oraz akceptacji organu prowadzącego, zgodnie z ustawą o systemie oświaty.
- Kierowników i koordynatorów działów powołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii zespołu kierowniczego.
- Szczegółowe zakresy czynności i odpowiedzialności wicedyrektorów, kierowników oraz innych pracowników ustala Dyrektor.
- Zajęcia dydaktyczno–wychowawcze z uczestnikami Pałacu Młodzieży prowadzą nauczyciele; w uzasadnionych przypadkach zajęcia prowadzą inni specjaliści – wszyscy oni są odpowiedzialni, za jakość i wyniki pracy oraz za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece uczestników.
- Działalność Pałacu Młodzieży może być uzupełniona świadczeniami wolontariuszy podlegających odrębnym przepisom.
- Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi odpowiadają materialnie za powierzony im sprzęt, środki dydaktyczne i materiały oraz za przestrzeganie zasad bhp i p.poż.
- Nauczyciel w swojej pracy kieruje się zasadami rzetelności i uczciwości wobec uczestników. Stale dba o wysoki poziom prowadzonych zajęć, podnosi kwalifikacje zawodowe i pedagogiczne. Nauczyciel jest odpowiedzialny za nabór i frekwencję uczestników oraz za współpracę z domem rodzinnym i szkołą. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczestników, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej.
- Zajęcia dydaktyczno–wychowawcze, bez względu na formę, muszą być realizowane wg opracowanych odpowiednio (rodzaj grupy, wiek) programów, które powinny uwzględniać realizację następujących zadań:
a) kształtować, ujawniać i rozwijać zainteresowania oraz uzdolnienia artystyczne, naukowe, techniczne, sportowe,
b) służyć pogłębianiu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności i talentów,
c) stwarzać warunki do rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej w różnych dziedzinach. - Dyrektor Pałacu Młodzieży oraz inni nauczyciele pełniący funkcje kierownicze sprawują nadzór pedagogiczny (z zastrzeżeniem art.36 ust.2 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 roku wraz z późniejszymi zmianami) w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w placówce oraz pomagają w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych i dydaktycznych.
- Szczegółowy zakres nadzoru pedagogicznego określają stosowne przepisy.
- Dokumentacja Pałacu Młodzieży jest prowadzona, gromadzona i przechowywana zgodnie obowiązującymi przepisami.
§ 5.
OBOWIĄZKI I KOMPETENCJE PRACOWNIKÓW PAŁACU MŁODZIEŻY
1. Obowiązki i kompetencje wicedyrektora:
- Sprawowanie nadzoru pedagogicznego w placówce.
- Sprawowanie bezpośredniego nadzoru nad działalnością wyznaczonych działów, ukierunkowanie ich pracy oraz kontrola realizacji zadań.
- Opiniowanie w sprawach nagradzania i awansowania pracowników.
- Obserwacja i hospitowanie zajęć dydaktycznych.
- Kompletowanie dokumentacji pedagogicznej.
- Współpraca ze środowiskiem kulturalnym, oświatowym, naukowym, artystycznym, sportowym oraz innymi organizacjami lokalnymi, miejskimi, wojewódzkimi, ogólnopolskimi i międzynarodowymi.
- Organizacja i koordynacja działalności placówki w zakresie organizacji imprez o zasięgu lokalnym, miejskim, wojewódzkim, ogólnopolskim i międzynarodowym.
- Działania w zakresie promocji oraz rozpowszechniania informacji o placówce.
- Organizacja i koordynacja działalności placówki w zakresie organizacji wszelkich form wypoczynku.
- Szczegółowy podział obowiązków wicedyrektora określa corocznie Dyrektor placówki.
- Dyrektor placówki może rozszerzyć kompetencje wicedyrektora w drodze imiennego upoważnienia.
2. Zadania nauczycieli:
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczestników, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej uczestnika
- Nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z uczestnikami i jest odpowiedzialny, za jakość i wyniki pracy oraz bezpie